maanantai 20. elokuuta 2012

Käsittäminen on käsillä ymmärtämistä

Pidän piirtämisestä. Ihmiskasvot ovat aihe, jota piirrän kenties eniten. Piirtämistekniikkaan en ole saanut juurikaan koulutusta, vaikka opiskeluja Lahden Muotoiluinstituutista ja Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnasta onkin takana. Jotakin olen kuitenkin itse matkan varrella oppinut.

Piirtäessä pitää katsoa tarkkaan. Katsominen on jopa tärkeämpää kuin tekninen osaaminen. Piirtäminen auttaa ymmärtämään piirrettävää kohdetta. (Piirtämisen ja ymmärtämisen välisestä yhteydestä kertoo minua paremmin Milton Glaser haastattelussa joka löytyy tästä youtube videosta, aikajanalta 17:20 - 20:19). Olen huomannut, että mitä kauemmin kohdetta tutkii, sitä tarkemmin sen näkee. Vähitellen huomaa löytävänsä aina vain uusia valojen ja varjojen vivahduksia. Ne eivät ole sattumaa, vaan niille on syy. Katsomalla tarkkaan, kohde on helpompi piirtää. Valot ja varjot kertovat katseelle lihasten ja luiden muodot ja paikat.

Katsomalla voi yllämainittujen esimerkkien perusteella käsittää asioita. Suomen kielessä sana "käsittää" tarkoittaa ymmärtämistä. Sanan juuret ulottuvat käsillä tekemiseen. Käsityöhön kuuluu käden, silmän ja mielen saumaton yhteistyö. Katsominen liittyy tätä kautta käsittämiseen. Käden ja silmän yhteistyön kautta tapahtuva ymmärtäminen, "käsittäminen" on henkilökohtaisesti koettua ja sen vuoksi mieleenjäävää. Käsittäminen on konkreettista ymmärtämistä.

Alla muutama kesän 2012 aikana piirtämäni lyijykynä harjoitelma / tutkielma. Ylin on tehty hitaammin, kaksi alempaa nopeammin.




Alla olevassa työssä käytin mallina Leonardo da Vincin tekemää muotokuvaa. Arvostan klassista piirtotaitoa. Ihailen Leonardon lisäksi mm. Gustav Klimtin, Michelangelon ja Ilja Repinin piirroksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti